viulu.jpg

SAVON SOITANNOLLINEN SEURA

Tuomme unohdetun musiikin soitettavaksi

Savon soitannollinen seura on perustettu 2018. Yhdistys toimii voittoa tuottamattomana järjestönä, joka  kartoittaa, tutkii, puhtaaksikirjoittaa ja editoi unohdettujen säveltäjien, erityisesti naisten, suurteoksia. Vaikka naiset ovat säveltäneet lukuisia suurteoksia 1800- ja 1900-luvuilla, ovat nämä säilyneet lähinnä  käsikirjoituksina, eivätkä ne ole soitettavissa ilman perusteellista editointityötä. Olemme keskittyneet  erityisesti pohjoismaisiin säveltäjiin vuosina 1860–1970. Useimmiten tekijänoikeudet ovat jo rauenneet,  mutta joissain tapauksissa olemme tehneet oikeudenhaltijoiden kanssa kustannussopimuksen.

Editointiprosessiimme kuuluvat puhtaaksikirjoitus digitaalisiksi nuoteiksi, oikolukukierrokset, taiton  editointi sekä teosten harjoittelu, korjaaminen ja palautteen hakeminen konserttitilanteessa. Teemme  ensimmäisen esityksen yhteydessä usein yhteistyötä orkestereiden, kapellimestarien ja solistien kanssa, ja  kumppaneitamme tässä työssä ovat olleet mm. Radion sinfoniaorkesteri, Göteborgin sinfonikot, Tampere  filharmonia, Saimaa sinfonietta ja Wegelius-kamariorkesteri, kapellimestarit Gustav Johansson, Erkki  Lasonpalo, Emilia Hoving ja Hannu Lintu sekä solistit Stefan Lindgren, Mirka Viitala ja Mirka Malmi.

Suomeksi: About

"Siinä puhuu reipas nainen, — mutta sittenkin nainen."

Oskari Merikanto, konserttiarvio Ida Mobergin sävellyksestä 1906

Suomeksi: Quote