Fri, Aug 12

Kirkkotie 3, 58900 Rantasalmi, Finland

Laura Netzel -festivaali 2022

Etelä-Savon kulttuurirahaston kärkihanke: kolmipäiväinen klassisen musiikin festivaali, jossa on erityisesti naisten säveltämää musiikkia. Vapaa pääsy.

Tickets are not on sale
See other events
Laura Netzel -festivaali 2022

Time & Location

Aug 12, 2022, 5:00 PM – Aug 14, 2022, 5:30 PM

Kirkkotie 3, 58900 Rantasalmi, Finland

About the event

Ohjelma 2022

Perjantai 12.8.

Klo 17:00 Netzel - Salanimen suojissa maailmankartalle

Yleisöluento Pyyvilän kartanossa

Klo 18:30 Naisten salonki

Kamarimusiikkikonsertti Pyyvilässä, mm. Laura Netzelin, Minna Forsbergin, Amy Beachin ja Josepha Prattenin musiikkia sekä kantaesitys Herbert Lindholmilta

Pyyvilän kartano

Pyyviläntie 195

Lauantai 13.8.

Klo 14:00 Hameliigan vastaisku

Duo Lagon konsertti  Pappilassa, Laura Netzelin musiikkia

Klo 19:00 Pappilaklubi

Nomad Vocalsin lauluyhtyeet Pappilassa

Vanha Pappila

Pappilantie 11

Sunnuntai 14.8.

Klo 16:00 Hengessä ja rakkaudessa

Savon soitannollisen seuran orkesteri, Nomad Vocals ja solistit Rantasalmen kirkossa. Cécile Chaminaden Concertino huilulle ja orkesterille, Amanda ja Julius Röntgenin 6 ruotsalaista tanssia viululle ja orkesterille (orkesteriversion kantaesitys), Elfrida Andréen Symfonisats f-moll (maailmankantaesitystään 150 vuotta sitten odottanut teos), Laura Netzelin Ballad baritonille, sekakuorolle ja orkesterille solistinaan Petri Bäckström

Rantasalmen kirkko

Kirkkotie 3

58900 Rantasalmi

Kirkon parkkipaikalle on ajotie Ilveksentien kautta (Rantasalmen terveyskeskus).

Rantasalmen Pyyvilässä vuonna 1839 syntynyt Laura Netzel (os.Pistolekors), jonka juuret ovat Savon Leskisten suvussa, oli Pohjoismaiden menestyneimpiä 1800-luvun lopun säveltäjiä, jonka salanimellä ”Lago” säveltämiä teoksia esitettiin ja kustannettiin innokkaasti mm. Ranskassa ja Saksassa. Netzel sävelsi runsaasti laulu- ja kamarimusiikkia, mutta myös laajoja suurteoksia kuorolle ja orkesterille. Vuonna 2021 järjestettiin ensimmäisen kerran Laura Netzelille omistettu musiikkifestivaali konserttipaikkoinaan Netzelin lapsuuden maisemat ja paikat: Pyyvilä, vanha pappila ja Rantasalmen kirkko.

Savon soitannollisen seuran ja rantasalmelaisten toimijoiden järjestämä festivaali on nyt Etelä-Savon rahaston tuella saamassa jatkuvuuden. Vuoden 2022 festivaalilla esiintyjinä ovat mm. Netzelin musiikkiin erikoistunut Duo Lago (Mirka Malmi ja Tiina Karakorpi), menestynyt laulajakollektiivi Nomad Vocals, jota kuullaan sekä lauluyhtyeinä että kuorona, viulisti Lev Berkovski Kuopion kaupunginorkesterista, baritoni Petri Bäckström sekä Savon soitannollisen seuran orkesteri ja muusikoita. Kaikkiin konsertteihin on vapaa pääsy. Festivaalin aikana järjestään myös yleisöluento Laura Netzelistä, hänen musiikistaan ja naisten asemasta konserttimusiikin säveltäjinä 1800-1900-lukujen taitteessa.

Kaukaa matkustavat voivat varmistaa paikkansa festivaalilla etukäteen sähköpostitse office@soitannollinenseura.fi tai Savon soitannollisen seuran kotisivujen yhteydenottolomakkeen kautta.

Yhteistyössä:    Rantasalmen kunta    Rantasalmen seurakunta    Pyyvilän kartano    Vanha Pappila    PEL-Tuote Oy    OP Rantasalmi    Rantasalmen virkistys- ja sivistyssäätiö

Nuottimateriaali valmistunut Koneen Säätiön tuella