Thu, Aug 12

Rantasalmi

Laura Netzel -festival

Nelipäiväinen klassisen musiikin festivaali, jossa erityisesti naisten säveltämää musiikkia. Vapaa pääsy. Varaa paikat täältä. A four day festival full of classical music especially composed by women. Free entrance. Book your place here.

Free entrance.
Laura Netzel -festival

Time & Location

Aug 12, 2021, 6:00 PM – Aug 15, 2021, 7:15 PM

Rantasalmi, 58900 Rantasalmi, Finland

About the event

Lataa festivaalin juhlakirja

Laura Netzel-festivaali 12.-15.8.2021

Rantasalmella syntyneen säveltäjän Laura Netzelin (1839-1927) musiikkia hänen kotikunnassaan!

· Savon soitannollisen seuran orkesteri ja muusikoita

· Stefan Lindgren, piano

· Ann-Christin Högnabba, sopraano

· Victoria Stjerna, viulu

· Tuula Pulkki, piano

· Petri Bäckström, tenori

To 12.8. klo 18 - "Laura Netzel - Rantasalmelta Eurooppaan", Laura Netzelin kamarimusiikkia Pyyvilän kartanossa

Pe 13.8. klo 18 - "N. Lago - Netzelin menestys salanimen suojassa", Netzelin ja hänen aikalaistensa musiikkia Pappilassa

La 14.8. klo 15 - "Naisten salonki", konsertti Pappilassa: musiikkioppilaitosten opiskelijoita ja tapahtuman muusikoita

Su 15.8. klo 18 - "Kesäillan kajo", kirkkokonsertti, Savon soitannollisen seuran orkesteri ja solistit: Ida Mobergin (1859-1947) sävelrunon Johanne stämning (1942) kantaesitys, loppukohtaus opperasta Asiens ljus (1945, kantaesitys) ja Laura Netzelin aarioita sekä pianokonsertto. Ilmainen kahvitilaisuus puoli tuntia ennen konsertin alkua.

Su 15.8. avoimet ovet Pyyvilän kartanossa (Pyyviläntie 195) klo 16-17. Tervetuloa tutustumaan Netzelin synnyinkotiin!

Kaikkiin konsertteihin on vapaa pääsy. Pandemia huomioon ottaen muutokset ohjelmaan ja aikatauluihin ovat mahdollisia. Paikat konsertteihin voi varata etukäteen lipunmyynnin kautta. Varattujen paikkojen vahvistaminen tapahtuu paikan päällä konserttipaikalla tunti ennen konsertin alkua tai sähköpostitse konserttipäivänä Savon soitannollisen seuran kotisivujen yhteydenottolomakkeen kautta. Ilman vahvistusta varaus peruuntuu.

Laura Netzel syntyi Pistolekorsien sukuun Rantasalmen Pyyvilässä 1839, ja hänen äitinsä kuoli vain muutama viikko synnytyksen jälkeen. Jo Laura Pistolekorsin ollessa hyvin nuori perhe muutti Tukholmaan, mutta vieraili Rantasalmen ehtoolliskirjojen mukaan ainakin kuuden vuoden ajan paikkakunnalla kesäisin. Netzel opiskeli laulua, pianonsoittoa ja sävellystä Tukholmassa ja Pariisissa. Hän avioitui professori Wilhelm Netzelin kanssa, mikä mahdollisti hänelle taloudellisen riippumattomuuden säveltäjänä – oli myös sopimatonta, että nainen olisi ottanut sävellyksistään taloudellista hyötyä, joten hän luovutti palkkionsa hyväntekeväisyyteen. Netzel oli 1800-luvun lopun menestyneimpiä pohjoismaisia säveltäjiä erityisesti kamarimusiikillaan, jota hän julkaisi salanimellä ”N. Lago” saaden teoksensa suurten keskieurooppalaisten kustantajien painettaviksi. Netzelin musiikki on löydetty uudestaan 2010-luvulla, ja marraskuussa 2020 Mikkelin musiikkijuhlilla esitettiin ensi kertaa hänen entisöity ja täydennetty pianokonserttonsa solistina Stefan Lindgren, joka saapuu nyt elokuussa Rantasalmelle soittamaan teoksen Netzelin kotikylässä.

Stefan Lindgren on Tukholman kuninkaallisen filharmonian pianisti ja säveltäjä ja hänen puolisonsa Ann-Christin Högnabba Sibelius-Akatemiassa opiskellut sopraanolaulaja. Unkarilais-ruotsalainen Victoria Stjerna on kilpailuissa palkittu useiden orkestereiden solistina esiintynyt taiteilija. Pianotaiteilija Tuula Pulkki on Sibelius-Akatemiasta valmistunut pianisti ja musiikkipedagogi, ja Petri Bäckström on kunnostautunut tenorina sekä ooppera- että kevyemmän musiikin parissa. Savon soitannollinen seura on yhdistys, joka on erikoistunut entisöimään käsikirjoituksista unohdettuja suurteoksia, ja yhdistyksen tuottamaan materiaalia ovat esittäneet mm. Radion sinfoniaorkesteri ja Göteborgin sinfonikot.

Lataa festivaalin juhlakirja

Schedule

• 1 hour

Laura Netzel - Rantasalmelta Eurooppaan

Pyyvilän kartano

• 1 hour

N. Lago - Netzelin menestys salanimen suojassa

Vanha Pappila
2 more items available

• Rantasalmelta Eurooppaan

Valitse kuinka monta paikkaa haluat varata torstain 12.8. klo 18:00 konserttiin "Laura Netzel - Rantasalmelta Eurooppaan" Pyyvilän kartanossa. Konsertin kesto noin 90 minuuttia. Varattujen paikkojen vahvistaminen tapahtuu paikan päällä konserttipaikalla tunti ennen konsertin alkua tai sähköpostitse konserttipäivänä Savon soitannollisen seuran kotisivujen yhteydenottolomakkeen kautta. Ilman vahvistusta varaus peruuntuu.

Sold Out
  • N. Lago - salanimen suojassa

Valitse kuinka monta paikkaa haluat varata perjantain 13.8. klo 18:00 konserttiin "N. Lago - Netzelin menestys salanimen suojassa" Vanhalla Pappilalla. Konsertin kesto noin 90 minuuttia. Varattujen paikkojen vahvistaminen tapahtuu paikan päällä konserttipaikalla tunti ennen konsertin alkua tai sähköpostitse konserttipäivänä Savon soitannollisen seuran kotisivujen yhteydenottolomakkeen kautta. Ilman vahvistusta varaus peruuntuu.

• Naisten salonki

Valitse kuinka monta paikkaa haluat varata lauantain 14.8. klo 15:00 konserttiin "Naisten salonki" Vanhalla Pappilalla. Konsertin kesto noin 90 minuuttia. Varattujen paikkojen vahvistaminen tapahtuu paikan päällä konserttipaikalla tunti ennen konsertin alkua tai sähköpostitse konserttipäivänä Savon soitannollisen seuran kotisivujen yhteydenottolomakkeen kautta. Ilman vahvistusta varaus peruuntuu.

• Kesäillan kajo

Valitse kuinka monta paikkaa haluat varata sunnuntain 15.8. klo 18:00 konserttiin "Kesäillan kajo" Rantasalmen kirkossa. Konsertin kesto noin 90-105 minuuttia. Ilmainen kahvitilaisuus paikan päällä puoli tuntia ennen konsertin alkua.